Mycket tankar..

Petra berättade idag om en man som varit och föreläst hos dom i skolan.
För några år sedan blev han förlamad och det enda han kunde röra var
från armarna och upp. Han berättar om sin kamp och hur han lyckats ta
sig vidare i livet som handikappad. Jag kan inte riktigt förklara i ord det
Petra berättade men det är väldigt gripande. En människa som verkligen
fått känna på "det värsta som kan hända" . Som hon beskrev honom var
han en väldigt stark person och idag hjälper han andra. Tänk er själva att
ena dagen kunna gå och nästa sitter man i rullstol. Precis som jag nämnt
tidigare, ta inget för givet! Älska varandra som om varje dag vore den sista.

Jag läste nyss ut en bok som verkligen berörde en enda in i själen och de
sista sidorna kunde jag knappt läsa för alla tårar var ivägen. Boken jag läste
var "En blomma i Afrikas öken" och handlar om Waris Dirie som flydde från
Somalien och blev världsmodell. Hon kämpar mot könsstympning idag och
vill ge varenda liten flicka i Somalien en chans att slippa detta.
Bara av att läsa delen då hon blir könsstympad är så att man känner hur magen
vänder sig ut och in. Jag kan inte ens förstå att detta förekommer, jag kan inte
förstå hur hon kan vara så stark trots allt hon varit med om. Men hon kan
värdesätta livet på ett annat sätt än vi som aldrig varit med om detta, hon ta inte
saker för givet..precis som hon skriver;
"På ena sidan jordklotet kämpar människor för att få tag i mat. På andra sidan
jordklotet betalar folk pengar för att gå ner i vikt."
Visst vi är födda och uppvuxna
med att ha det bra, men klaga inte. Klaga inte över maten på bordet för det är
precis som man säger, tänk på barnen i Afrika.
Jag önskar och hoppas att jag en dag kommer iväg till ett riktigt fattigt land där
jag kan hjälpa människor. Jag vill ha den synen på livet som hon har, jag vill kunna
värdesätta saker mer och lära mig att bli en bättre människa. En dag...

Tack för din omtanke.
Postat av: Frida

hahah ok alla har bloggar hit o dit ;) sj har jag hus bloggen med bara :D

Skönt att påsken varit bra. Min med, härligt väder, go mat och mycket utevistelse kan verkligen inte klaga :D

Ha en bra helg så ses vi på söndag!

KRAM KRAM

2009-04-16 @ 06:40:04
URL: http://frida87johansson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0